Protocollen
Een protocol is een document waarin stap voor stap wordt beschreven hoe een handeling wordt uitgevoerd, met welke materialen en door wie.
Binnen onze school werken wij met verschillende protocollen. Deze zijn opgesteld door stichting Scala, basisschool De Bussel of de gemeente Heusden.
De protocollen die door basisschool De Bussel zijn opgesteld, zijn vastgesteld met instemming van de medezeggenschapsraad (MR).
Bij een aantal protocollen vindt u hieronder een korte toelichting.
Beleid overgang groep 2/3:
Het valt onder het beleid van de school welke leerlingen overgaan van groep 2 naar groep 3. De overgang van een leerling heeft tegenwoordig niet zozeer meer te maken met leeftijd, maar met de ontwikkeling die de leerling heeft doorgemaakt. (www.rijksoverheid.nl)
Protcol verzuim en aanwezigheid:
School doet ertoe, de aanwezigheid van ieder kind op school doet ertoe! Juist in het primair onderwijs, waar de basis wordt gelegd voor de verdere ontwikkeling van een kind. Basisschool De Bussel zet zich dan ook in om de aanwezigheid van alle kinderen te bevorderen middels een preventieve aanpak, waarbij school en ouders samenwerken om de schoolgang van ieder kind zo goed mogelijk te continueren. Een goede mate van aanwezigheid bij het jonge (basisschool-)kind draagt op positieve wijze bij aan het verdere verloop van de schoolloopbaan en is daarmee van wezenlijk belang voor de ontwikkeling van alle kinderen op de Bussel. Aanwezigheid gaat uit van een gedeelde verantwoordelijkheid van alle betrokkenen binnen de pedagogische driehoek: school – ouder – kind. Het bewust leggen van de focus op de aanwezigheid van de leerling, maakt dat hij/zij zich welkom, veilig en goed voelt op onze school. Dit sluit naadloos aan bij onze visie vanuit Fides, waarbij de leerling met zijn eigen rugzak, gedachten en behoeftes centraal staat en gezien wordt. Wanneer een kind afwezig is, moet duidelijk worden dat hij/zij gemist wordt en dat er gezocht wordt naar mogelijkheden om terugkeer naar school te bespoedigen. Hiertoe wordt onderzocht welke belemmeringen mogelijk een rol spelen en op welke bevorderende factoren kan worden ingezet om succeservaringen te creëren. Basisschool De Bussel gaat van dit basisprincipe uit bij de vormgeving van haar protocol ‘aanwezigheid’. Niet de nadruk op het verzuim, maar de insteek vanuit de aanwezigheid. Een verschil in nuance, maar wel één van wezenlijk belang voor iedere kind.
Protocol social media:
Social media is in deze tijd niet meer weg te denken uit de samenleving en daarmee uit het leven van onze kinderen. Dit brengt mogelijkheden en mooie ontwikkelingen met zich mee, maar ook punten van zorg en aandacht. Wij zien het als (deel van) onze taak om hierin met ouders/verzorgers samen te werken om kinderen op een goede manier te begeleiden bij het gebruik van social media. Vanzelfsprekend hebben ouders/verzorgers in deze de eerste verantwoordelijkheid. Hierbij staan de volgende aspecten centraal: Bewegen (veilig en verantwoord online bewegen), verbinding (verantwoordelijke en respectvolle interactie), en eigenheid (zelfontwikkeling en persoonlijke keuzes). In dit protocol kunt u lezen hoe De Bussel aan kijkt tegen het gebruik van devices. Het Scala protocol ligt hierbij onderliggend wat tevens rechts toegevoegd is.
Gedragsbevorderingsprotocol (publicatie december 2025):
Het gedragsbevorderingsprotocol wordt opgesteld om een veilige, respectvolle en stimulerende leeromgeving te waarborgen voor alle leerlingen.
Met dit protocol willen wij:
- Eenduidigheid creëren in de manier waarop we met gedrag omgaan, zodat leerlingen, ouders en medewerkers weten wat er van hen verwacht wordt.
- Positief gedrag stimuleren door duidelijke afspraken, consequent handelen en het belonen van gewenst gedrag.
- Voorkomen en beperken van ongewenst gedrag, door tijdig signaleren, begeleiden en waar nodig passende maatregelen te nemen.
- Samenwerking met ouders versterken, zodat school en thuis elkaar ondersteunen in het bevorderen van goed gedrag.
- Een veilige en prettige schoolcultuur behouden waarin iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt.
In de rechtse kolom vindt u de volgende documenten.
Bussel
- Gedragsbevorderingsprotocol De Bussel;
Scala (onderliggend aan het GBP)
- Ongewenst en grensoverschrijdend gedrag – ouders/verzorgers
- Ongewenst en grensoverschrijdend gedrag – kind
- Ongewenst en grensoverschrijdend gedrag – medewerker
Mocht u aanvullende inhoudelijke vragen hebben over een protocol kunt u uiteraard altijd contact opnemen met Alice van Beers (directeur).